skuteczna komunikacja

Skuteczna komunikacja w 7 krokach

 

Dziś, wspaniała istoto, dowiesz się czym jest skuteczna komunikacja,
czyli poznasz praktyczne zastosowanie asertywności.
W poprzednim wpisie ustaliliśmy, czym właściwie jest ta asertywność.

Zacznę od odrobiny teorii:
Czym właściwie jest komunikowanie się?
Jest to proces, w którym uczestniczą minimum dwie osoby.
Jego głównym celem może być dzielenie się wiedzą, informacjami, przemyśleniami czy uczuciami.

Proces komunikowania się jest bardzo złożonyodbywa się na wielu poziomach oraz zawiera w sobie komunikację werbalna i niewerbalną czyli: mimikę, postawę i gestykulację.

Osoby biorące udział w tym procesie to nadawca i odbiorca.

Nadawca nadaje przekaz (czyli mówi), a odbiorca- jak nazwa wskazuje- ma go ODEBRAĆ.

Jednakże, aby komunikacja przebiegła właściwie, czyli żeby odbiorca zareagował na komunikat zgodnie z intencja nadawcy, należy pamiętać o kilku kwestiach.

 

Poznaj 7 prostych kroków skutecznej komunikacji.

 

1. Zadbaj najpierw o dogodne warunki do przeprowadzenia rozmowy.
Dzięki temu zminimalizujesz szum komunikacyjny.
Jeżeli zależy Ci na jakiejś rozmowie i masz taką możliwość, to znajdź odpowiednie miejsce i czas na nią. Jeśli możesz, to nie przeprowadzaj jej w tramwaju, na lotnisku, bądź supermarkecie. W miejscach tych jest ogrom innych bodźców, rozpraszaczy, dźwięków, osób, zatem można łatwo zgubić sedno i sens rozmowy.
Jeśli nie możesz zmienić miejsca, to w tych trudnych warunkach znajdź jakieś ustronne miejsce.

2. Używaj języka i zwrotów zrozumiałych dla rozmówcy.
Unikaj pułapki oczywistości wiedzy– to, że Ty jesteś obeznana z danym tematem/ słownictwem/ problemem wcale nie znaczy, że Twój rozmówca również.

3. Miej jasno sprecyzowany cel komunikacji.
Czyli, przemyśl, co chcesz przekazać, chyba że to ma być small talk, czyli luźna rozmowa o wszystkim i o niczym. Ona też jest dobra 😊

4. Stosuj zasadę aktywnego słuchania.
Najbardziej komfortowo rozmawia się z osobami, które są szczerze zainteresowane rozmową i aktywnie w niej uczestniczą, zachowując jednocześnie równowagę pomiędzy mówieniem, a słuchaniem.
Nie jest to oczywiste, choć być powinno.

Czasem w komunikacji cisza jest ważniejsza od słów.

To w ciszy myślimy, to w ciszy czujemy. Nie bójcie się ciszy.
Zasada ta wiąże się również z okazaniem szacunku dla rozmówcy.
Każdy człowiek pragnie zostać wysłuchanym.
Ważne jest, żeby nie tylko słyszeć, ale i prawdziwie słuchać.

5. Opanowanie emocji.
Oczywistym jest to, że pewne tematy mogą wzbudzać trudne emocje albo poruszać kontrowersyjne kwestie.
Nie pozwól się jednak sprowokować, bądź ponad tym.

 

Pamiętaj, każdy ma prawo do swojej opinii.
Nie bierz jej personalnie do siebie,
bo to tylko CZYJAŚ OPINIA, a nie FAKT.

 

Masz prawo nie zgadzać się z czyjąś opinią, jednak ten ktoś MA PRAWO ją mieć.
Rozumiesz?
5 głębokich oddechów.
Nie zatrzymuj tego w sobie, pozwól odejść trudnej emocji.

Pamiętaj jednak, że możesz asertywnie powiedzieć, że Ci się dana kwestia nie podoba.
Możesz użyć formuły wypowiedzi asertywnej. Jej poświęcę oddzielny artykuł.

6. Reakcja, czyli informacja zwrotna. Podczas rozmowy zazwyczaj rola odbiorcy i nadawcy się regularnie zmienia, zmieniają się również powinności. Czyli, jeżeli ktoś wysyła do Ciebie komunikat- mówi do Ciebie, to oczekuje z Twojej strony reakcji, tj. odpowiedzi werbalnej bądź niewerbalnej, czasem wystarczy zwykły uśmiech.

7. Odpowiedzialność.
Teraz słów kilka o tym, że trzeba przejmować odpowiedzialność za swoje słowa.
Jeśli masz więcej niż 3 lata (a raczej musisz mieć będąc tu gdzie jesteś i czytając ten tekst) trzeba myśleć o tym, jak Twoje słowa mogą zostać odebrane.

Musisz mieć świadomość, że słowa mogą być ostre jak brzytwa,
mogą zranić dogłębnie,
zostawiając blizny nie na ciele,
ale na sercu bądź w umyśle.

Wspaniała istoto, jeżeli z uwagą przeczytałaś ten tekst, to już wiesz czym jest skuteczna komunikacja.
Te 7 kroków przybliżyło Cię do asertywnej komunikacji.
W następnym artykule poznasz formułę wypowiedzi asertywnej.
Dowiesz się zatem jak:

  • uprzejmie wyrazić swoją dezaprobatę,
  • wyrazić swoje emocje,
  • grzecznie odmówić,
  • zadbać o respektowanie swoich praw.

Jeśli nie chcesz, żeby Cię ominął kolejny wpis,
zapraszam do zapisu na ProWomen’owy newsletter.
Peace and Love!
Kinga!

 

 


Kinga

Kinga

Nazywam się Kinga, jestem niepokorną pasjonatką życia. Moim mottem jest stwierdzenie, że nic w życiu nie dzieje się bez przyczyny. Zgodnie z tym uczę kobiety, że nawet jeśli los zsyła same cytryny, to nie warto gorzknieć pod ich wpływem- tylko zrobić lemoniadę... i sprzedać ją innym. Jeśli szukasz więcej informacji, zapraszam do strony O MNIE.

35
Dodając komentarz zgadzasz się z polityką prywatności ProWoman

avatar
20 Comment threads
15 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
17 Comment authors
PaulinaKingaAngelinaOlaAnna Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Bielecki.es
Gość

Zgrabne rozwinięcie tematu i solidna porcja podpowiedzi dla mających problemy z komunikacją. 😉

Kasia Motyka Kocikowa Dolina
Gość

Od zawsze wiem, że słowa mają wielką moc, mam nadzieję że dzięki temu wpisowi więcej osób o zda sobie z tego sprawę. Pozdrawiam Kinga 🙂

luniaq
Gość

Super post, na pewno mi się przyda 🙂

Arleta
Gość
Arleta

Oj gdyby to wszystko było takie proste jak powyższy opis…

Patrycja Czubak
Gość
Patrycja Czubak

Sporo uczyłam się o skutecznej komunikacji na studiach. Na co dzień nie zwracamy na to uwagi, ale to bardzo ważny aspekt.

Piotrek
Gość

Cieszę się, że zauważyłaś ciszę, jako element komunikacji. Moim zdaniem to najbardziej istotny element. Otwiera możliwości, które są nieosiągalne przy ciągłej wymianie zdań.

Wesellerka
Gość

O rety, jak ja bym chciała, żeby tak wszystkim ludziom naraz otworzyć umysły i wbić im do głowy punkt piąty! Większość zapomina, że ktoś inny ma prawo do własnego zdania. Uważają, że ‚moja prawda jest najmojsza’ i koniec! Dlatego nie potrafią rozmawiać chociażby o polityce.

Hanna
Gość

Moja praca polega na aktywnym słuchaniu i to jest ok. Ale prywatnie punkt 4 chwilowo uważam za najważniejszy. Jestem zmęczona ludźmi, którzy uwielbiają mówić o sobie, a potem przez chwilę udają, że są też zainteresowani Tobą. Unikam jak mogę.

Ewa www.inaisewa.blogspot.com
Gość

Bardzo ciekawy wpis.

Emilia
Gość

Kingo, bardzo, ale to bardzo ważny artykuł!
W codziennym zabieganiu bardzo często zapominamy, że to, co dzieje się w naszej głowie, niekoniecznie jest tak samo interpretowane przez innych… W związku z tym to, co powiemy, może być zupełnie inaczej zrozumiane. I takie posty jak Twój powinniśmy czytać co chwilę, by utrwalić sobie te informacje. To bardzo ważne!
Wielkie dzięki i pozdrowionka!

Madka roku
Gość

Świetny tekst. Niby mówiący o rzeczach oczywistych, a jednak spinający je w jedną całość i przypominający o tych aspektach komunikacji, o jakich często zapominamy.

krystynabozenna
Gość

Bardzo ciekawy wpis, nauki nigdy dość , chociaż trochę wiem o komuniacji 🙂

Anna
Gość

Zasada aktywnego słuchania to jeden z ważniejszych punktów. 🙂

Ola
Gość
Ola

Opanowanie emocji to chyba najważniejszy cel komunikacji;) kiedy nerwy puszczają wiadomo,że rozmowa starcza się na niewłaściwy tor

trackback

[…] o asertywności była już mowa o tym: czym jest asertywność oraz jakie są zasady skutecznej komunikacji. Dziś natomiast poznasz formułę asertywnej […]

Angelina
Gość

Uporządkowany wpis, to lubię! Ale w końcu to tekst o komunikacji, nie mogło być inaczej. 🙂

trackback

[…] wpisie będzie o umiejętności asertywnego komunikowania swoich potrzeb. Żeby nie przegapić kolejnego wpisu, zapraszam do zapisu […]

trackback

[…] sprawę, że nie jest to wyłącznie umiejętność mówienia „nie”, – jak skutecznie się komunikować, – jak brzmi formuła asertywnej wypowiedzi. Mam nadzieję, że to wszystko […]

trackback

[…] sprawę, że nie jest to wyłącznie umiejętność mówienia „nie”, – jak skutecznie się komunikować, – jak brzmi formuła asertywnej wypowiedzi. Mam nadzieję, że to wszystko […]

Paulina
Gość

Ciekawy tekst. Ludzie mają problem z rozmową w ogóle, więc mam nadzieję, że artykuł trafi do tych, którym może pomóc.