Jak pozbyć się starego nawyku?!

 

W poprzednim poście opisałam czym jest nawyk i jego ogólną charakterystykę.
Dziś opowiem Ci, na jakich zasadach on działa.
Na co powinnaś zwrócić szczególną uwagę, jeśli chcesz zmienić bądź wyeliminować jakiś nawyk ze swojego życia.
Ostatecznie, dowiesz się, jak skutecznie wprowadzić nowy nawyk w miejsce starego.

Jednak pamiętaj- samo czytanie o zmianie nawyku nic nie da!

 

Należy zdobytą wiedzę wdrożyć w życie– bo dopiero wtedy jest cokolwiek warta.

 

1. Na początku sprecyzuj i zidentyfikuj nawyk, który chcesz zmienić.

Zatem- co chcesz zmienić?
Zastanów się:

  • Dlaczego chcesz tego dokonać?
  • Z czym się wiąże ten nawyk?
  • W czym Ci przeszkadza?
  • Jak będzie wyglądało Twoje życie bez niego?

Pytania te dotyczą bardzo subiektywnych kwestii, dla jednej osoby złym nawykiem może być nadgorliwość, wieczne spóźnienia, prokrastynacja (zostawianie wszystko na ostatnią chwilę), dla jeszcze innej podjadanie słodyczy, palenie papierosów czy obgryzanie paznokci i wiele, wiele więcej. Więc zastanów się i odpowiedz sobie na pytanie, co Ci przeszkadza najbardziej? Wybierz tylko 1 nawyk.

 

2. Pomyśl, co jest wyzwalaczem tego nawyku, czyli co działa jak zapalnik?

Przemyśl całą sytuację i okoliczności zanim pojawi się ten nieproszony nawyk.
Co albo kto go warunkuje?
Nawyk, jak nazwa już wskazuje, występuje nieświadomie i długotrwale, przez co większość osób uważa, że tak po prostu się dzieje- a nic samo się nie dzieje i jakoś musiało się TO zacząć. Zdaj sobie sprawę, że z tym nawykiem nie przyszłaś na świat.
Zastanów się, skąd się to wzięło i jakie są tego początki.
Tak odnajdziesz drogę do swojego wyzwalacza czyli punktu zapalnego.

Zapalnikiem może być jakieś miejsce, osoba, emocja- czyli Twój nastrój, myśl- to może być wszystko, co poprzedzało działanie.

Nawyk jest ściśle związany również z tym, co występuje później- czyli z nagrodą.
Jaka ona jest w Twoim przypadku? Jak się czujesz po wykonaniu nawyku?

Może towarzyszy Ci uczucie spokoju, rozładowanie stresu, relaks, uczucie ulgi, poprawa samopoczucia?
Jeśli odnajdziesz swój wyzwalacz i uświadomisz sobie nagrodę, to krok milowy jest za Tobą.

 

”Jeśli weźmiesz tę samą wskazówkę i dostarczysz tej samej nagrody,
jesteś w stanie zmodyfikować zwyczaj i zmienić nawyk.
Niemal każde zachowanie może zostać zmienione,
jeżeli wskazówka i nagroda pozostaną niezmienne.”
Charles Duhigg „Siła nawyku”

 

Na podstawie tej teorii prowadzone są terapie na ogromną skalę.
Pomocne są w leczeniu zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, zakupoholizmu, alkoholizmu, otyłości i wielu innych związanych z negatywnymi nawykami.

Jeśli ta metoda pomaga w tak drastycznych przypadkach, to świadczy to o jej skuteczności, jednak samo nic się nie stanie, zmiana nawyku potrzebuje Twoich konsekwentnych i odpowiedzialnych działań.

 

3. Opracuj swój własny PLAN DZIAŁANIA:

  • Określ od czego zaczniesz pracę,
  • Powiedz najbliższym o swoich planach,
  • Poszukaj źródeł wsparcia → istotne informacje na ten temat znajdziesz w artykule o 5 cennych wskazówkach motywacyjnych,
  • Zadbaj o swoją motywację, w powyżej sugerowanym poście znajdziesz wiele cennych wskazówek.
  • Działaj regularnie i konsekwentnie! Pomoże Ci w tym prowadzenie dziennika, w którym będziesz zapisywała swoje postępy.

SZCZEGÓLNIE ważne jest spisanie stanu początkowego.

Zapisz gdzie jesteś, jaką osobą jesteś.
Napisz jak wyglądasz i jakie masz cechy charakteru, możesz ująć również swoje wady i zalety. Zanotuj co Cię otacza, jakich masz znajomych, jak się czujesz, możesz zapisać nawet stan konta bankowego.
Dzięki spisaniu tych informacji za jakiś czas będziesz miała ładne porównanie, czego i w jakim czasie dokonałaś.
Nie zapomnij o przyjemnościach, przemyśl w jaki sposób będziesz się nagradzała za osiągnięte sukcesy. Taka nagroda po ciężkiej pracy zawsze jest wyjątkowa i „smakuje” znacznie lepiej.

Moja droga, jeżeli potrzebujesz zmiany,
to teraz wszystko zależy TYLKO od Ciebie.

Zatem do dzieła!
Powodzenia.
Kinga

 

POWODZENIA

Kategorie: Rozwój osobisty

Kinga

Kinga

Nazywam się Kinga, jestem niepokorną pasjonatką życia. Moim mottem jest stwierdzenie, że nic w życiu nie dzieje się bez przyczyny. Zgodnie z tym uczę kobiety, że nawet jeśli los zsyła same cytryny, to nie warto gorzknieć pod ich wpływem- tylko zrobić lemoniadę... i sprzedać ją innym. Jeśli szukasz więcej informacji, zapraszam do strony O MNIE.

16
Dodając komentarz zgadzasz się z polityką prywatności ProWoman

avatar
16 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
MagdaDariaJulitaAleksandra ZałęskaSzaman Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Andrzej
Gość

Mam jeden okropny nawyk, którego próbuję się pozbyć od wielu lat, ale do tej pory bardzo szybko ponosiłem porażki. Jak szybko? Po godzinie, dwóch, maksymalnie dniu. Spróbuję z metodą o której piszesz, mam nadzieję, że dam radę 🙂

Ewa
Gość

Lubię złe nawyki zastępować tymi dobrymi, tak by nie powstawała próżnia 🙂

Sprint
Gość

Ponoć po 3 miesiącach powtarzania nowego nawyku nasz mózg buduje nowe połączenia nerwowe i już jest łatwiej 🙂

Agnieszka
Gość

Muszę popracować w ten sposób nad jednym z moich nawyków 🙂

Ewa-drewno z przymrużeniem oka
Gość

ekstra artykuł, świetnie rozłożona na czynniki pierwsze problematyka walki z nawykiem/ nałogiem.

Kasia
Gość

Nawyki ciężko zwalczyć niestety.. Szczególnie te złe 🙂

Natalia
Gość
Natalia

Wszystko ładnie, ale ludziom brakuje jednej cechy: samozaparcia. To ta cecha pozwala dążyć do celu, pomimo przeciwności 😉

traveLover
Gość

Brzmi sensownie i łatwo, w realizacji grunt to konsekwencja 🙂

Ewa
Gość
Ewa

W podobny sposób pozbyłam się kilku nawyków 😉

Ola
Gość
Ola

Mam nawyk picia kawy rano i za Chiny Ludowe nie potrafię się go pozbyć:/ czasem aż głupio że jestem tak uzależniona od kofeiny

Agata
Gość
Agata

Ciekawy, bardzo praktyczny wpis. Kroki jak najbardziej do wdrożenia.

Szaman
Gość

Słuszne rady, ale niestety nie zawsze skuteczne

Aleksandra Załęska
Gość
Aleksandra Załęska

Nie jest łatwo zastąpić swoje złe nawyki, to ciężka praca nad samym sobą. Ale najważniejsze to uświadomić sobie, że taki nawyk istnieje

Julita
Gość

Muszę więc chyba spróbować wcielić w życie plan działania i coś pozmieniać 🙂

Daria
Gość

Prosto i – mam nadzieję – skutecznie. Przyznaję, że mam wiedzę teoretyczną, jak zmieniać nawyki, ale i tak przychodzi mi to z trudem. Cieszę się, że trafiłam teraz na ten tekst, bo może mnie zmobilizuje, żeby względnie bezboleśnie wyeliminować nadwyżkę spożywanych słodyczy 😉

Magda
Gość
Magda

A może i ja się skuszę, muszę tylko się na jakiś konkretny zdecydować 🙂