formuła asertywnej wypowiedzi

Formuła asertywnej wypowiedzi

 

Wspaniała istoto, w cyklu o asertywności była już mowa o tym:
czym jest asertywność oraz jakie są zasady skutecznej komunikacji.
Dziś natomiast poznasz formułę asertywnej wypowiedzi.

 

Nim zajmiemy się samym mięchem, słów kilka o całej otoczce formuły.
Mam nadzieję, że wiesz, iż asertywność nie wiąże się wyłącznie z umiejętnością mówienia nie?
Jeśli nie, to zapraszam do lektury tego wpisu.
Zatem, jest kilka reguł, z którymi warto się zapoznać jeszcze przed samą formułą.

 

Bądź miła.

Takie oczywiste? Nie do końca.
Używanie miłych słów i komplementów wcale nie jest takie proste. Jednakże, jeżeli coś Ci się podoba u drugiej osoby, powiedz to. Nie wstydź się mówić komplementów. Jednak istotne jest to, by nie były one wymuszone, tak samo jak z uśmiechem.
Wymuszony uśmiech można rozpoznać z daleka, bo wykonując go, używamy innych mięśni.
Gdy widzimy szczerze uśmiechającą się osobę, widzimy nie tylko uśmiech na ustach, ale i śmiejące się oczy i zmarszczki wokół nich. Często towarzyszy mu lekki ruch nosa i uszu.
Język niewerbalny jest naszym pierwotnym językiem, dlatego jemu bardziej wierzymy i ciężko jest nim manipulować. Ale o tym napiszę w innym artykule.

 

Pochwal rozmówcę bądź przyznaj mu rację.

Każdy z nas lubi otrzymywać aprobatę i pochwałę. Taki osobnik czuje się wtedy doceniony i zostaje zaspokojona jego potrzeba akceptacji i bezpieczeństwa.
Analogicznie sytuacja wygląda podczas rozmowy, by ocieplić kontakt, oprócz wyżej wymienionego uśmiechu możesz dodać pochwałę, np.:
„bardzo fajnie to zrobiłaś”,
„masz rację”,
„jesteś naprawdę w tym dobra” itd.

 

Przed rozmową z drugim człowiekiem, postaraj się opanować trudne emocje.

Po co?
Po to, by ta osoba nie stała się żywą tarczą, na której wyżyjesz się, rzygając żółcią.
(wybacz za dobitne określenie)
Faktem jest, że możesz poczuć chwilową ulgę, ale pamiętaj, że słowa mają ogromną moc i potrafią dogłębnie ranić. Często słowo „przepraszam” nie zabliźni takiej rany, a ulga będzie iluzją, po przemyśleniu sytuacji poczujesz się jeszcze gorzej, bo dojdzie kac moralny.

Oczywiście wyżej wymienione punkty są sytuacjozależne (słowotwórstwo by Kulczycka).
Jednak warto o nich pamiętać i zachować je gdzieś z tyłu głowy.

Przejdźmy do mięcha.
Formuła asertywnej wypowiedzi może mieć przybierać różne postacie. Każda z nich również jest sytuacjozależna. To znaczy, że inaczej ta formuła będzie brzmiała, gdy będziesz wyrażała swoje trudne/ bolesne emocje, (nie ma negatywnych emocji- jest to częsty błąd) a zupełnie inaczej jeżeli będziesz chciała asertywnie odmówić szefowi wzięcia dodatkowych godzin pracy.

1. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej.

Panuj nad swoimi gestami, obserwuj swoje ciało.
Jeśli jesteś zła, zauważ to, skup się, wyprostuj się, rozluźnij zęby i ręce- tam siedzi złość i po tym łatwo ją poznać. Jeśli z kimś rozmawiasz, to utrzymuj kontakt wzrokowy.

2. Nie rozkazuj.

Rozkazywanie od razu wywołuje bunt, jest agresywne i buduje niepotrzebny dystans.

 3. Unikaj komunikatu TY.

Komunikat ten również jest agresywny i atakuje rozmówcę.
Przykładowo: ale mnie zezłościłeś, ona tak mnie denerwuje, ty nigdy nie robisz, tego o co Cię proszę! Itd.

Nie jest to możliwe, żeby ktoś Cię rozzłościł. 😉
To Ty odpowiadasz za własne emocje!
To TY je przeżywasz.

Nikt nie jest wstanie wejść do Twojego mózgu (dokładnie do mózgu ssaczego odpowiedzialnego za emocje i uczucia) i uruchomić daną emocję.
Wspaniała istoto, Ty sama nadajesz znaczenie każdej sytuacji jaka Cię spotyka.
To od Ciebie zależy, jak zinterpretujesz to co się stało, czy odbierzesz to osobiście, czy z dystansem.

 

 4. Używaj komunikatu JA.

Dochodzimy do sedna. Skoro już wiesz, że to Ty wyprodukowałaś daną emocję 😉, to weź za nią odpowiedzialność, czyli mów o tym co TY czujesz np.:
„bardzo się zdenerwowałam”, 
„zezłościłam się na… osobę/ sytuację”,
„jestem smutna, bo…”.

 

Przekładowa formuła asertywnej wypowiedzi:
Czuję… , kiedy Ty… , ponieważ… , oczekuję…. .

Czuję ogromną złość, kiedy Ty nie zrobiłaś tego o co prosiłam, ponieważ to jest bardzo ważne dla projektu/ dla mnie/ dla nas, oczekuję, że następnym razem spełnisz moją prośbę.

Pamiętaj! Możesz tę formułę modyfikować, wzmacniać bądź złagodzić.
Przykładowo wobec przełożonego, raczej nie zastosujesz słowa oczekuję, lecz coś bardziej stosownego np. 
związku z tym bardzo chciałabym/ zależy mi, żeby Pan/ Pani…

Pamiętaj to jest tylko pewna rama, w którą możesz wkładać odpowiednie wg Ciebie słowa.
Istotą jest zachowanie sensu, o to byś wyraziła co czujesz, dlaczego to jest ważne i czego oczekujesz. 

 

5. Nie używaj zwrotu „jest mi przykro, że Ty…”

Zwrot ten ma za zadanie wzbudzić poczucie winy i nie jest tożsamy z asertywną wypowiedzią!
Często ten zwrot jest przykrywką dla złości, frustracji bądź gniewu- tylko nie jest to nazwane.

 

6. Daj sobie przyzwolenie na odczuwanie tej emocji.

Zaleca się wyrażenie danej emocji, czyli nazwanie jej- już dzięki temu, ona zaczyna opadać.
Pozwól sobie pobyć w niej, ale nie za długo. Nie zatracaj się w niej.

 

7. Umiej przyznać się do błędu.

Ta umiejętność jest szalenie cenna, dzięki niej nawet jeśli czegoś nie będziesz wiedziała, to nie stracisz swojej wiarygodności. Ponadto nie nadużyjesz zaufania słuchającej Cię osoby. Człowiek jest tylko człowiekiem, nie maszyną i ma prawo błądzić.
Zatem, Ty również sama sobie możesz dać przyzwolenie na popełnienie błędu.

 

Tym samym poznałaś najważniejsze reguły, a także formułę asertywnej wypowiedzi.
Co z Tym zrobisz zależy wyłącznie od Ciebie.  
Jednak, polecam abyś sprawdziła te punkty na żywym organizmie, najlepiej na sobie 😉 

 

Jeśli spodobał Ci się ten wpis,
To zachęcam do zapisu na ProWoman’owy newsletter.
Peace and Love!
Kinga

 

 


Kinga

Kinga

Nazywam się Kinga, jestem niepokorną pasjonatką życia. Moim mottem jest stwierdzenie, że nic w życiu nie dzieje się bez przyczyny. Zgodnie z tym uczę kobiety, że nawet jeśli los zsyła same cytryny, to nie warto gorzknieć pod ich wpływem- tylko zrobić lemoniadę... i sprzedać ją innym. Jeśli szukasz więcej informacji, zapraszam do strony O MNIE.

40
Dodając komentarz zgadzasz się z polityką prywatności ProWoman

avatar
30 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
29 Comment authors
EmiliaLiteratka kawy.Warsztat PodróżyMarcinKasia Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Ewelina
Gość

Bardzo cenne rady, na pewno mi się przydadzą, bo jestem mało asertywna

Kinga
Gość

Alez przyjemnie się ciebie czytało. Świetnie napisane!!! Zapamiętam wiele wskazówek. Dzięki!

Anna
Gość

Pierwszy raz temat asertywności przedstawiłą mi Kamila Rowińska, dzięki temu wiem, że jest to umiejętność podstawowa. Pracuję nad soba. Pozdrawiam

Zdzisław
Gość

Umiejętność prowadzenia dialogu i prawidłowej komunikacji są niezbędne w każdej sytuacji. Nasza mimika i gestykulacja, lub jej brak, powinny wywierać odpowiednie wrażenie na rozmówcy. W sytuacjach nieprzypadkowych bardzo ważny bywa również dress code. Pamiętajmy o starej, sprawdzonej zasadzie „Jak nas widzą, tak nas opisują”. Pozdrawiam, doświadczony przez życie Zdzisław

Kamil
Gość

Bardo dobrze zdiagnozowany sposób przekazywania emocji. Złość jest ciężka do ukrycia, tak samo jak i zachowania jej towarzyszące. Ja nie robię dobrze, bo osoby które mnie drażnią swoimi uwagami ignoruję, żeby nie wybuchnąć – chyba, że wybitnie przeszkadzają mi w pracy.
Jeśli już muszę odpowiedzieć na kwestię, która mnie bardzo irytuje odczekuję kilka sekund lub biorę głębszy oddech.

Monika Kilijańska
Gość

Te wszystkie elementy stosuje się najczęściej w przypadku mówienia do dzieci, ale warto zacząć i w stosunku do dorosłych. Przynoszą super efekty

Kasia Motyka Kocikowa Dolina
Gość

Asertywność nie stety nie jest cechą wrodzoną, po poznaniu kilku technik, można sobie jednak wypracować pewne rzeczy 🙂

Joanna
Gość

Zgadzam się z Tobą, że komunikat „ja” – niezwykle ułatwia asertywną komunikację. Podobnie mówienie wprost o swoich uczuciach i oczekiwaniach.

TosiMama
Gość

Bardzo cenne rady, na pewno mi się przydadzą.

Justyna
Gość
Justyna

Nauczyłam sie odmawiać, to ludzie sami do tego zmuszają

Amelka
Gość
Amelka

Ja właśnie jestem na etapie zdobywania asertywności te rady na pewno mi pomogą. Pozdrawiam

Monika
Gość
Monika

wow, ile świetnych rad… Chętnie podeślę je również mojemu zespołowi marketingowemu 🙂

Jagoda
Gość

Formuła do zapamiętania. Przetestuję na mężu 😁

Edyta
Gość
Edyta

Zabieram ze sobą

Max
Gość

Pozytywne emocje i słowa zawsze mile widziane. 🙂

DodoDan
Gość

Bardzo przydatny artykuł. Ta formuła może przydać się w wielu sytuacjach.

Gosia
Gość
Gosia

Takiej asertywnosci należy uczyć dzieci

Ciekawska Magdalena
Gość
Ciekawska Magdalena

Wykorzystam te rady w pracy

Natalia
Gość

Świetny wpis, podoba mi się i na pewno będę korzystała z tych rad 🙂 Mi czasem przed rozmową ciężko jest opanować emocje, poza tym lubię postawić na swoim, a wiem, że to nie zawsze działa na moją korzyść 🙂 Staram się jednak pracować nad wadami 🙂

Bookendorfina
Gość

Długo musiałam uczyć się asertywności, wbrew pozorom to nie taka łatwa sztuka. Teraz znacznie łatwiej jest mi choćby odmawiać. 🙂

super dzieciaczki
Gość

Teoretycznie to takie proste, ale ta nasza ludzka natura często nam w tym przeszkadza.

Edyta
Gość
Edyta

Dobrze sie czyta

Aneta
Gość

hmm mi sie czasami zdarza, ze jestem za malo asertywana….Pozdrawiam

Agnieszka
Gość

Od kilku lat pracuje u siebie nad asertywnoscia. Ale chyba mam.za miękki charakter w niektórych sytuacjach

Kasia
Gość

Niezbędny poradnik, który przyda się każdemu – bez względu na wiek, płeć, sytuację. Świetne streszczenie formuły asertywnej wypowiedzi, brawo Ty 🙂

Marcin
Gość
Marcin

Świetny wpis!

Warsztat Podróży
Gość

Wazny temat – my polacy jedtesmy slabi w dyskusjach

Literatka kawy.
Gość

Zupełnie, jakbym ponownie wylądowała na zajęciach z psychologii 🙂 Tak powinien komunikaty też formułować nauczyciel w stosunku do ucznia – co się niestety nie zdarza.

Emilia
Gość

Super!
Bardzo mi się wpis spodobał. Muszę przyznać, że część taktyki już stosuję. Zawsze znajduję w czyjejś wypowiedzi jakąś rację i mówię o tym, nawet jeśli dama mam odmienne stanowisko. Ubolewam wszak, że bardzo mało ludzi wie, jak kulturalnie toczyć dyskusje i ich argumenty niestety czasem bywają wyjęte z jakiegoś innego wymiaru. 😛

trackback

[…] umiejętność mówienia „nie”, – jak skutecznie się komunikować, – jak brzmi formuła asertywnej wypowiedzi. Mam nadzieję, że to wszystko zostało przez Ciebie przetestowane na żywym […]